امور ثبتی چیست؟
امور ثبتی به مواردی میپردازد که لازم است در محلی که قبلا برای آن تعیین شده است، ثبت شود تا دارای وجهه قانونی گردد. در غیر این صورت ممکن است آسیبها و مضراتی به آن وارد شود که از نظر قانونی قابل پیگیری نیست. جالب است بدانید هخامنشیان نیز طبق دستور داریوش، وضعیت املاک را بر حسب نام مالک، مساحت، نوع ملک و نوع زراعت در دفتر مخصوص ثبت میکردند و به نوعی ثبت اسناد در ایران پیشینه بلندی دارد. اما موارد قابل ثبت تنها منحصر به املاک نیست؛ بلکه امور مربوط به اختراع، علائم تجاری، ازدواج و طلاق و سایر اسناد نیز میبایست در دفتر اسناد ثبت شوند. اما مسئلهای که در اینجا حائز اهمیت میباشد، این است که بسیاری از مردم نسبت به نکات مربوط به ثبت اسناد، آگاهی و اطلاعات لازم را نداشته و در مواردی چند، متحمل خسارت شدهاند. بنابراین توصیه میشود در صورت نیاز در این زمینه به وکیل و مشاور حقوقی مراجعه نمایید.
چرا موسسه حقوقی طوبی؟
رضایت موکلین
تخصص وتعهد
مشاوره آنلاین و حضوری
تیم حقوقی خوش سابقه
امور اسناد سازمان اسناد و املاک کشور
اگر بخواهیم تنها به بخشی از مواردی که زیرمجموعه امور ثبتی قرار میگیرند و دعاوی آنها در دادگاههای سراسر کشور مطرح میشود، اشاره کنیم، میتوانیم “اعتراض به عملیات ثبتی، افراز و تفکیک، اسناد مالکیت معارض، اراضی فاقد سند رسمی، مسئولیت دفاتر اسناد رسمی، ” را نام ببریم. هر یک از این موارد در ذیل به اختصار معرفی شدهاند. جهت مطالعه تفصیلی میتوانید به بخش مقالات مراجعه فرمایید.
اعتراض به عملیات ثبتی
در حقوق ثبت املاک، اعتراض به معنای واخواهی، اعتراض به اصل ملک یا حدود و حقوق آن آمده است که نمونهای از دعوی میباشد. اعتراضهای وارده در این بند شامل سه دسته میباشند:الف) اعتراض ثبتی؛ که مربوط به عملیات مقدماتی ثبت میباشد؛ در این مرحله شخص با تقاضای ثبت ملکی مواجه میشود که نسبت به مالکیت آن برای خود حقی قائل است. در این شرایط پس از انتشار اولین آگهی نوبتی تنها 90 روز فرصت دارد نسبت به ثبت ملک مزبور، اعتراض خود را تسلیم اداره ثبت نماید.ب) اعتراض بر تحدید حدود؛ پس از ثبت یک ملک، مالک ملک مجاور میتواند به این امر معترض شود که حدود اراضی او به درستی رعایت نشده و محدودهای که متقاضی ثبت، معرفی کرده است بخشی از محدوده ملک او را در بر میگیرد. در این حالت، مجاور یا متقاضی ثبتی که ادعا دارد حدود ملک وی مورد تحدید قرار گرفته است، باید تا 30 روز پس از تنظیم صورت مجلس تحدید حدود، به مرجع صلاحیتدار اعتراض نماید.ج) اعتراض به حقوق ارتفاقی؛ در ابتدا طبق گفته مشاور ثبتی، (لینک) حقوق ارتفاقی میزان حقوقی را بیان میکند که مالک به اعتبار مالکیت خود، نسبت به ملک مجاور دارد. مانند حق عبور از ملک مجاور برای رسیدن به ملک خود، ساخت پنجره و… اگر در این شرایط نیز مالک مجاور یا متقاضی ثبت، اعتراضی داشته باشند ظرف مدت 30 روز پس از تنظیم صورت مجلس تحدید حدود میبایست اعتراض خود را به واحد ثبت مربوطه تسلیم کنند.
افراز و تفکیک
در بسیاری از موارد وقتی چند نفر، هر یک با سهم مشخصی صاحب یک ملک باشند، در صورت بروز اختلاف خواهان تقسیمبندی ملک هستند. در این حالت تقسیمِ ملکِ مشاع، به نسبت سهم هر شریک افراز نام دارد. اما آنچه در تعریف تفکیک آمده است عبارت است از: تبدیل ملک به چند قطعه با مشخصات معین. بنابراین افراز تنها مختص به املاک مشاع است اما تفکیک برای هر دو نوع ملک صدق میکند. در افراز نیز تعیین تکلیف نهایی به عهده دادگاه میباشد اما در تفکیک اداره ثبت نظر نهایی را صادر میکند. از دیگر تفاوتهای بین افراز و تفکیک میتوان به مرجع درخواست آنها اشاره نمود. درخواست تفکیک در اداره ثبت محل ملک صورت میگیرد در حالی که درخواست افراز هم در اداره ثبت و هم در دادگاه مربوطه انجام میشود. بهتر است به منظور صرفهجویی در وقت و هزینه، قبل از درخواست افراز یا تفکیک با مشاور حقوقی مشورت به عمل آورید.
اسناد مالکیت معارض
اگر به هر دلیلی سند مالکیت مربوط به یک ملک یا قسمتی از آن، دو بار صادر شود، سند مالکیت مؤخرالصدور (سندی که پس از سند اول صادر شده است) را سند معارض مینامیم. طبق بند 1 از ماده 3 لایحه قانونی راجع به اشتباهات ثبتی و اسناد مالکیت معارض، سند مقدمالصدور (سندی که در ابتدا صادر شده است) تا زمانی که با حکم قطعی دادگاه باطل نشود، معتبر میباشد. از طرف دیگر سند مؤخرالصدور نیز تا زمانی که حکم نهایی دادگاه در جهت صحت آن صادر نشود، نسبت به میزان و مورد تعارض سند معارض خوانده میشود. ادارات ثبت میبایست به محض اطلاع از صدور اسناد معارض اقدامات لازم را به عمل آورند. صاحبان ملک نیز در صورت آگاهی از تعارض اسناد میتوانند به اداره ثبت محل ملک خود مراجعه نمایند.
مسئولیت دفاتر اسناد رسمی
دفاتر اسناد رسمی که با هدف تسهیل در انجام امور ثبتی پیشبینی شدهاند، جزئی از ساختار اداری سازمان ثبت هستند که طبق قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354 در چارت تشکیلاتی دفترخانه، حضور سردفتر در آنها الزامی است. از آنجا که هر کسی در جامعه نمیتواند به اسناد، اعتبار رسمی بدهد و این امکان برای سردفتر مهیا شده است، به دنبال اختیار صدور سند رسمی، مسئولیتهای مدنی، کیفری و انتظامی نیز برای وی تعریف میشود که در صورت تخلف از آنان مجبور به تحمل مجازات خواهد شد. طبق ماده 22 قانون دفاتر اسناد رسمی هرگاه سندی در اثر تقصیر یا تخلف سردفتران و دفتریاران، بعضا یا کلا از اعتبار بیفتد و در نتیجه ضرری متوجه اشخاص مربوطه شود، علاوه بر مجازاتهای مقرر ملزم به پرداخت خسارت نیز هستند. دعاوی مربوط به خسارات ناشی از تخلفات سردفتران و دفتریاران، تابع قوانین و مقررات عمومی است و توصیه میشود در صورت قرارگرفتن در چنین شرایطی حتما با وکیل حاذق در امور ثبتی مشورت نمایید.
اقدامات وکیل ثبتی
یک وکیل حاذق میتواند در تمامی دعاوی مربوط به امور ثبتی اعم از اعتراض به عملیات ثبتی، افراز و تفکیک، اسناد مالکیت معارض، اراضی فاقد سند رسمی و بسیاری دیگر از موارد مربوط به این حوزه، موکل خود را همراهی کرده و نتیجه مطلوب را کسب نماید. وکلای موسسه حقوقی طوبی آمادگی لازم جهت شرکت در مسائل مربوط به حوزه ثبتی را دارا هستند. پس از انجام مشاوره با وکلا از نقاط قوت خود و چگونگی بهرهمندی از آنها در دعاوی مورد نظر، مطلع خواهید شد.
همین الان، جلسه مشاوره حقوقی خود را تنظیم کنید.
آنلاین،حضوری، تلفنی
پرونده های ثبتی موسسه حقوقی طوبی
معرفی وکلای طوبی
راهنمای سایت جهت انجام مشاوره:
راهنمای قدم به قدم تا شروع گفتگو با وکیل
انتخاب نوع جلسه مشاوره:
به صورت
حضوری، آنلاین، تلفنی
انتخاب موضوع:
کیفری، خانوادگی، تجاری، ملکی، پزشکی، سایبری، سایر
انتخاب وکیل:
امکان انتخاب توسط شما یا به انتخاب موسسه حقوقی طوبی
تعیین زمان جلسه:
از بین زمان های موجود، انتخاب نمایید.
پرداخت:
هزینه مشاوره را پرداخت کرده, ازوکیل مشاوره دریافت نمایید.